Futár útmutató

Itt megtalálsz mindent ami a napi munkához, csatlakozáshoz kellhet.

Mire lesz szükséged?

Androidos telefon és mobil internet

A napi munkához, címek fogadásához és az elszámoláshoz is a Sendee mobil alkalmazást fogjuk használni, ami Androidos készülékekre érhető el.

Ezen az appon keresztül tudsz megbízásokat fogadni, mi pedig ennek segítségével tudunk betájolni téged folyamatosan a városban, így jelezve a rendszernek, hogy épp hol tartózkodsz, és az alapján melyik kiszállításokat lennének a legalkalmasabbak a számodra. A pozíciód azért is hasznos, mert így például az étterem egy vásárló kérdésére gyorsan meg tudja mondani, hogy mikorra számíthat az étel megérkezésére, és nem kell ezért téged hívnia, ezzel is feltartva téged a haladásban. Az alkalmazás segít abban is, hogy folyamatosan rögzíti neked a teljesített címeket és az ezekből származó bevételedet, így ezt nem kell külön vezetned.

Az alkalmazás úgy tudja mindezt nyújtani neked, nekünk és az ügyfeleknek egyaránt, ha folyamatosan kapcsolódni tud az internetre és eléri a GPS szerinti pozíciódat. Emiatt az Androidos mobilon túlmenően élő mobilnet kapcsolatra is szükséged lesz.

Erkölcsi bizonyítvány

Nekünk is, és neked is fontos, hogy csapatunk megbízható tagokból álljon. Sok ügyféllel vagyunk kapcsolatban, ezért ők is elvárják, hogy az összes Sendee egyformán hozza az elvárt szintet.

Hogy szerezhetek erkölcsi bizonyítványt?

2017-től a korábbiakhoz képest több helyen és módon is kérelmezhető a hatósági erkölcsi bizonyítvány, így személyesen, telefonon, a postákon kitöltött igénylőlappal valamint már interneten is lehet igényelni, ráadásul már költségvonzata sincs, így ingyen tudod kérni az alábbi módokon.

  1. Személyesen a bűnügyi nyilvántartó szerv ügyfélszolgálatán, vagyis a 1097 Budapest IX. kerület, Vaskapu utca 30/A címen igényelhető erkölcsi bizonyítvány azzal, hogy előtte a 1818-as telefonszámon keresztül időpontot kell foglalni. A személyes ügyintézésre hétfőtől csütörtökig 8:00 és 16:30 között, pénteken 8:00 és 15:00 között van lehetőség.
  2. Benyújtható az erkölcsi bizonyítvány iránti kérelem postai úton is. Az igényléshez szükséges formanyomtatványt a postán kell kérni, és azt a Belügyminisztérium Bűnügyi Nyilvántartó Hatóság címére kell megküldeni (1476 Budapest, Pf. 278).
  3. Interneten keresztül akkor tudsz erkölcsi bizonyítványt igényelni, ha rendelkezel Ügyfélkapuval. Amennyiben még nincs Ügyfélkapu regisztrációd, úgy azt bármelyik okmányirodában vagy Kormányablakban tudod kezdeményezni szintén ingyen. Ha rendelkezel Ügyfélkapu regisztrációval, akkor az igénylést a www.magyarorszag.hu honlapon keresztül a bejelentkezést követően az "Elektronikusan intézhető ügyek" fül alatt az "Erkölcsi bizonyítvány igénylés – Webes ügysegéd" fülre kattintva teheted meg.
  4. Telefonon keresztül az erkölcsi bizonyítvány a 1818-as Kormányzati Ügyfélvonalat tárcsázva igényelhetsz a Részleges Kódú Telefonos Azonosítás regisztrálást követően, amelyre személyesen bármelyik okmányirodában vagy Kormányablakban tudsz regisztrálni.

A hatósági erkölcsi bizonyítvány kiállítása iránti eljárás évente négy alkalommal illetékmentes. Az ötödik vagy efölötti számú kérelem esetén az általános mértékű közigazgatási eljárási illetéket kell megfizetni (3000 Ft).

Bankszámla

Ma már szinte mindenkinek van bankszámlája, de ha erre mégis szükséged lenne, akár mert a Sendee-nél szerzett bevételedet szeretnéd egy külön számlára kérni, segítünk neked nyitni egyet. A bankszámlaszám azért fontos, mert heti rendszerességgel ide érkezik a jövedelmed, automatikusan, annak megfelelően, mennyit kiszállítást teljesítettél. Rövid távon ideiglenes megoldásként egyedi esetekben a csatlakozás első időszakában készpénzes kifizetés is megoldható.

Hogyan nyithatok bankszámlát?

A számlanyitáshoz – az érintett bank által a bankszámlanyitás feltételeként előírt egyéb dokumentumok bemutatása mellett – kelleni fognak az alábbi okiratok:

  • Egyéni vállalkozó esetén:

    • Vállalkozói igazolvány vagy az EVIG (egyéni vállalkozói igazolvánnyal rendelkező vállalkozók központi nyilvántartása) által a nyilvántartába vételről adott igazolás, vagy a vállalkozási tevékenység végzését lehetővé tevő más okirat
    • Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál történt nyilvántartásba vételéről szóló okirat (ha áfa fizetésére kötelezett az egyéni vállalkozó)
    • Adószámot és/vagy statisztikai számjelet tartalmazó okirat, amennyiben az más dokumentumból nem derül ki
  • Egyéni cégként/gazdasági társaság esetén:

    • Létesítő okirat (alapító okirat vagy társasági szerződés)
    • Cégjegyzésre jogosultak közjegyző által hitelesített aláírási címpéldánya vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírás-minta
    • Cégjegyzésre jogosult személyazonosító okmánya
    • 30 napnál nem régebbi cégkivonat (vagy annak hiteles másolata) vagy a bejegyzést tanúsító, 30 napnál nem régebbi elektronikus tanúsítvány

A bankszámlanyitáshoz a vállalkozás képviselőjének személyesen meg kell jelennie a bankban, ezért a vállalkozásra vonatkozó okiratokon túlmenően szükségesek a vállalkozás képviseletében eljáró személy személyazonosító okmányai, így az érvényes személyazonosító igazolvány és a lakcímkártya.

Adószám

Hiszünk a legális jövedelemszerzésben és téged is erre bíztatunk, hidd el, nem lesz olyan bonyolult. A Sendee olyan, egyéni vagy társas vállalkozás keretében működő futárokkal tud szerződést kötni, amelyek érvényes adószámmal rendelkeznek. Amennyiben még csak most indítanád be vállalkozásodat, ebben is segítünk. Különböző vállalkozási formák és adózási lehetőségek közül választhatsz, segítünk a legmegfelelőbb megoldás megtalálásában. Bármilyen formában is vállalkozol azonban, egy dolgot fontos kiemelnünk: a futárkodással szerzett valamennyi bevételed, így a kapott díjak és borravalók bevallásáról és az adó megfizetésről minden esetben neked kell gondoskodnod, a jogszabályoknak megfelelően. Ebben könyvelőd fog segíteni, azonban amennyiben további segítségre van szükséged, adótanácsadónk is rendelkezésedre áll az esetleges kérdéseid megválaszolásában.

Kata adózás:

Kezdő vállalkozásoknak a KATA adózás lehet a megfelelő választás. A KATA a kisadózó vállalkozások tételes adója, amelynek szabályait a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény tartalmazza.

KATA előnyei:

  • Segítünk beindítani, keresd bátran ajánlott adószakértő partnerünket.
  • Fix havi 50 ezer Ft adó, ezzel az adózási formával 12 millió forintot is kereshetsz egy évben.
  • Bármikor, bármennyiszer szüneteltetheted, ha 2 hónap pihenésre vágysz.
  • Tartalmazza a TB (Társadalombiztosítási) díjad, így jár az ellátás, ha beteg lennél.
  • ÁFA mentes (alanyi adómentes), azaz a teljes összeg, amit kiszámlázol, a tételes adó levonása után a tiéd.
  • Számlázz.hu-val digitálisan az interneten állíthatsz ki számlákat, nyomtató sem kell.
  • Adóbevallásban az adószakértőnk segítséget ad.

Diák vagy?

Ez esetben van egy jó hírünk, mert a KATA havi díja azoknak a vállalkozóknak, akik diákkal rendelkeznek, csak havi 25 ezer Ft.

Van már vállalkozásod, például egy kft-d?

Természetesen ha már van egy vállalkozásod, akkor úgy is szerződhetsz, ilyenkor

  • a könyvelőddel a szokásos módon intézheted az adóbevallásod,
  • érdemes azonban átgondolni a kisadózói státusz által nyújtott rengeteg előnyt a meglévő céged tevékenység-bővítése helyett.

Tudj meg többet a KATÁ-ról

Ki lehet KATA adóalany?

A KATA alanya lehet az egyéni vállalkozó, az egyéni cég, a kizárólag magánszemély taggal rendelkező betéti társaság, valamint a kizárólag magánszemély taggal rendelkező közkereseti társaság.

Ki nem lehet KATA adóalany?

Nem adóalany az a vállalkozás, amelynek adószámát az adóhatóság az új adónem (a KATA) választásának bejelentését megelőző két éven belül törölte, vagy ezen időszakban a vállalkozás adószáma jogerősen fel volt függesztve.

Nem választhatja az adóalanyiságot továbbá az a vállalkozás sem, amely KATA adóalanyiság választásának évében az Önálló vállalkozók tevékenységi jegyzéke, illetve a TEÁOR 2008 szerint 68.20 Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése besorolású tevékenységből bevételt szerzett.

Az adóalanyiság kezdete és a bejelentés időpontja már működő adózók esetében

A már működő adózók esetében az adóalanyiság a feltételek megléte esetén a választás bejelentését követő hónap első napjával jön létre.

Az adóalanyiság kezdete és a bejelentés időpontja kezdő vállalkozások esetében

A tevékenységét év közben kezdő vállalkozás bejelentését az állami adóhatósághoz való bejelentkezéssel egyidejűleg teljesítheti. Ebben az esetben az adóalanyiság a vállalkozás nyilvántartásba vételének napjával vagy – ha az korábbi időpont – a létesítő okirat ellenjegyzésének napjával jön létre.

A bejelentés módja

A tevékenységüket év közben kezdő vállalkozások esetében az adóalanyiság választásával kapcsolatos nyilatkozat adatai elektronikus úton – a járási, fővárosi kerületi hivatalok okmányirodai és a cégbírósági nyilvántartásba vételi kérelemmel egyidejűleg – az ún. egyablakos rendszeren keresztül érkeznek meg az állami adóhatósághoz.

A közvetlenül az állami adóhatósághoz bejelentkező egyéni vállalkozók a T101 jelű adatlapot használhatják. A T101E bejelentő lapot a már működő, az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő egyéni vállalkozók nyújtják be. A már működő kkt., bt., egyéni cég a T201T jelű adatlap útján jelentkezhet be.

A bejelentendők köre és a bejelentés adattartalma

A KATA hatálya alá bejelentkezett kisadózó vállalkozásnak legalább egy fő kisadózót be kell jelentenie. Kisadózó lehet a tételes adót jogszerűen választó egyéni vállalkozó esetében maga az egyéni vállalkozó, egyéni cég esetén annak tagja, bt. és kkt. esetében pedig a társaság kisadózóként bejelentett tagja.

A bejelentésben nyilatkozni kell arról is, hogy a kisadózó főállású kisadózónak minősül-e, valamint nyilatkozni lehet arról is, ha a kisadózó vállalkozás a főállású kisadózó után magasabb összegű tételes adó megfizetését választja. A főállású és a nem főállású kisadózó közötti különbségtétel azért lényeges, mivel a fizetendő tételes adó nagysága a bejelentett kisadózók számától és attól függ, hogy a kisadózó főállású-e vagy sem. A főállású kisadózó biztosítottnak minősül, társadalombiztosítási ellátásra, álláskeresési ellátásra szerezhet jogosultságot. A nem főállású kisadózó nem minősül biztosítottnak, így ezen jogviszony alapján nem szerezhet a főállású kisadózónál említett jogokat.

Mennyi a kisadózó vállalkozások adója?

A bejelentett kisadózók után a bejelentés hatálya alatt megkezdett minden naptári hónapra a tételes adó egészét kell megfizetni:

  • Főállású kisadózó havi 50 ezer Ft (emelt ellátás választása esetén 75 ezer Ft)
  • Főállásúnak nem minősülő kisadózó (pl. 36 órás munkaviszony mellett, nyugdíj mellett) havi 25 ezer Ft - naptári évben 12 millió forintnál több bevétel esetén a 12 millió Ft feletti rész 40%-át kell adóként megfizetni (a nem teljes naptári évben kisadózónak minősülők esetében a bevételi határ: kisadózó vállalkozás jogállásainak hónapja x 1 millió Ft/hó)

Alanyi adómentesség (AAM)

Alanyi adómentesség (általános forgalmi adó megfizetése alóli mentesség) abban az esetben választható, ha az adóalany árbevétele sem a tárgyi naptári évet megelőző naptári évben, sem a tárgyi naptári évben nem haladja meg a 8 millió Ft-ot. Az értékhatár átlépésétől kezdve az áfa összegét fel kell számolni, áfabevallást kell készíteni, és kettő évig az áfakörből nem lehet kilépni.

Mikor nem kell megfizetni a kisadózó után az adót?

Azon hónapokra vonatkozóan, amelyek egészében a kisadózó

  • táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyerekágyi segélyben, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban vagy ápolási díjban részesül,
  • katonai szolgálatot teljesítő önkéntes tartalékos katona,
  • fogvatartott,
  • egyéni vállalkozói tevékenységét szüneteltette
  • kivéve, ha a kisadózóként folytatott tevékenységébe tartozó munkát végez.

A kisadózó vállalkozások tételes adója nem csak az adminisztrációs terheket csökkentheti, hanem egyúttal ez az adó több közterhet is kivált:

  • Vállalkozói személyi jövedelemadó, vállalkozói osztalékalap utáni adó, vagy átalányadó megállapítása, bevallása és megfizetése
  • Társasági adó megállapítása, bevallása és megfizetése
  • Személyi jövedelemadó, járulékok, a magánszemélyt terhelő 14%-os egészségügyi hozzájárulás megállapítása, bevallása és megfizetése
  • Szociális hozzájárulási adó és a céget terhelő 10%-os vagy 27%-os egészségügyi hozzájárulás, valamint a szakképzési hozzájárulás megállapítása, bevallása és megfizetése

Egy kis elköteleződés

Vannak olyan szempontok, amelyeket nem a törvény szabályoz, hanem mi szeretnénk a lehető legjobb minőségű szolgáltatást biztosítani, és ez nem menne nélküled, úgyhogy azt kérünk, hogy ezeket vedd figyelembe.

  • Szeretnénk, ha udvariasan beszélnél az ügyfelekkel, azok dolgozóival. Nekik is lehet rossz napjuk, neked is. Ha sok negatív visszajelzést kapunk rád, azt meg kell beszélnünk, és ez hosszútávon azt is eredményezheti, hogy a felhasználói fiókod letiltásra kerül.

  • Szeretnénk, ha öltözékeddel, megjelenéseddel is a Sendee által képviselt minőségi szolgáltatást és megbízhatóságot tükröznéd .

  • Sajnos nem a legjobb a futárok reputációja általában, ne te legyél az, aki ész nélkül megy át a piroson, löki fel a gyalogosokat. Legyetek igényesek arra, amit és ahogy csináltok.

  • A mindenkori KRESZ betartásáról reméljük, nem kell külön beszélnünk, de kérünk, hogy óvatosan közlekedj, és tartsd be a közlekedési szabályokat. Az alkohol és bármilyen más tiltott szer hatása alatt lenni tiltott a rendszer használata közben, ennek nem betartása a profilod tiltását vonja maga után.

  • A rendszer elsősorban neked adja meg azt a rugalmasságot és szabadságot, hogy akkor és annyit dolgozz, amikor és amennyit szeretnél. Ugyanakkor gondolj arra is, hogy ha huzamosabban problémák merülnek fel és nem működik az együttműködés, akkor szerződést is bonthatunk veled. Fontos, hogy ez egyáltalán nem cél és jó megoldás, úgyhogy ehhez csak a legutolsó esetben szeretnénk folyamodni.

Jármű tudnivalók

A kiszállítások biciklivel, autóval és segédmotoros kerékpárral is végezhetőek. Természetesen a jogosítványnak (és ezzel együtt a lakcímkártyának is) mindig a futárnál kell lennie, és ezen felül a járműnek az alábbi papírokkal, valamint tartozékokkal kell rendelkeznie.

Motorosoknak

  • A segédmotor tulajdonjogát vagy használati jogát biztosító okirat
  • Elsősegélynyújtó felszerelés
  • A külső zajra (elhaladási zaj), valamint a hajtómotor kipufogógáz szennyezőanyag-tartalmára vonatkozó jóváhagyási jel
  • Ételszállító doboz

Autósoknak

  • Érvényes forgalmi engedély
  • Igazolás a kötelező felelőssségbiztosítás befizetéséről
  • Elakadásjelző háromszög
  • Láthatósági mellény
  • Elsősegélynyújtó felszerelés
  • Hibátlan állapotú pótkerék
  • Ételszállító doboz

Bicikliseknek

  • Bicajosként főként az ételszállító táska a fontos
  • A KRESZ szabályainak megfelelő, megbízható bringa és felszerelés:
    • Előre fehér, hátrafelé piros színű, folyamatos vagy villogó fényt adó lámpa
    • Piros színű hátsó fényvisszaverő prizma
    • Csengő
    • Fényvisszaverő ruházat (lakott területen kívül, éjszaka vagy rossz látási viszonyok között)
  • Lakat

Rendelések menete, rendelés feldolgozása

Azt említettük már az elején, hogy a kiszállítások megrendelésével és teljesítésével kapcsolatosan mindenre a Sendee mobil alkalmazását fogjuk használni. Az alábbiakban a rendelés menetét igyekszünk összefoglalni, hogy lásd, hogyan zajlik majd egy kiszállítás a mobil app segítségével.

  1. Az alkalmazás kezdőképernyőjén egy kapcsolóval tudod állítani, hogy éppen elérhető vagy-e.
  2. Ha aktív módba állítod magad, a rendszer azonnal elkezd veled is számolni mint elérhető kiszállítóval, és elsősorban a közelben lévő ügyfelektől érkező megrendeléseket fogja felajánlani a részedre.
  3. Bármikor kikapcsolhatod az applikációt, azaz passzív módba állíthatod magadat. Ebben az esetben a rendszer a részedre nem ajánl fel kiszállítási megrendeléseket.
  4. Az ügyfelek bármikor hívhatnak futárt, a szolgáltatást pont erre találtuk ki. Az ügyfeleknek a kiszállítási címet, árat és a címzett nevét és telefonszámát kell megadniuk. Emellett a rendszer rögzíti az ügyfél címét és elérhetőségeit is.
  5. Készpénzes rendelés esetén az étteremnél leadod a szállítandó csomag árát, amit majd a kiszállításkor a megrendelőtől fogsz visszakapni.
  6. Ha a rendelés bankkártyás volt, akkor nincs mit tenned, csak elhozod az étteremből a csomagot és már mehetsz is.
  7. A csomag átvételekor minden alkalommal ellenőrizned kell tételesen, mi a feladott csomag tartalma mivel ennek elmaradása ismételt kiszállítást tehet szükségessé! .
  8. A kiszállítás teljesítését – azaz a feladott csomag címzett részére történt átadását –az alkalmazásban egy gomb megnyomásával jelzed, így az ügyfél is követni tudja, hogy melyik kiszállítás történt már meg, és mikor várható a következő kiszállítás teljesítése .
  9. Ha valami probléma merülne fel, az alkalmazásban minden telefonszám elérhető. Az ügyfél, a címzett, legrosszabb esetben a Sendee központ telefonszáma.
  10. Ha nem sikerül kiszállítani egy címet, a legfontosabb, hogy megoldjuk a helyzetet, és tudjunk róla, hogy mi történt. Ilyenkor sikertelen kiszállítást kell jelezned a rendszerben, és rögzítened kell, hogy miért hiúsult meg a kiszállítás. Fontos, hogy pontos leírást adj a sikertelen kiszállítás körülményeiről. Amennyiben ezt nem teszed meg, és emiatt nem tudjuk pontosan felderíteni a probléma okát, a rendszer adott esetben rád háríthatja a kárt.
  11. A kiszállítás végeztével újra elérhetővé válsz a rendszer számára a beérkező újabb megrendeléseknél.